NFFs lederutdanningsstige sikrer at frivillige i KIL fotball får fotballspesifikk lederkompetanse og får nødvendig ballast til å håndtere de utfordringene en vil møte i sin rolle.
NFFs lederkurs inneholder sentrale kompetanseområder for ledernivået i en klubb. Flertallet i KIL fotballs styre skal minimum ha gjennomført NFFs lederkurs 1, men gjerne både lederkurs 2 og 3.
Styrets arbeidsoppgaver
- Mål- og strategiarbeid /rammene for arbeidet i klubben
- Styre klubben ut fra KILs verdier: Ærlighet, samhold, respekt, glede og trivsel
- Økonomi- og driftskontroll
- Organisering og styresammensetning – underutvalg og roller
- Følge NIFs reglement og lover
- Følge opp reglement og oppgaver fra hovedlaget KIL, deriblant vedtatt organisasjonsplan
- Representere klubben utad
- Legge til rette for at man kan rekruttere flest mulig, beholde dem over tid, samt utvikle gode fotballspillere
- Avholde felles lagledermøter/trenermøter i mars. Styret ansvarlig for å kalle inn.
- Ansvar rollebeskrivelser for særgruppa
Leder
- Fastsette agenda for styremøter og lede styremøtene
- Overordnet ansvar for utarbeidelse/videreutvikling av strategi og planer i klubben
- Hovedansvarlig for kontakt med Trøndelag Fotballkrets, Norges fotballforbund, Nord-Trøndelags idrettskrets og Norges idrettsforbund.
- Klubbens pressekontakt
- Ansvar for daglig drift, herunder oppfølging av administrative rutiner
- Ansvar for at klubben følger Kolvereid idrettslags reglement og lover, samt delta på hovedlagsmøter.
- Kvalitetsklubbansvarlig
- Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretisere hva
- Norges Fotballforbund legger i god kvalitet i klubbens planverk og praksis
- Synliggjøre internt i klubben at systemet gir anerkjennelse til klubben om det arbeides bevisst med verdi- og utviklingsarbeidet
- Overgangsansvarlig
Nestleder
- Stedfortreder for leder i KIL fotball
- Ellers definerte oppgaver, på samme måte som et ordinært styremedlem
- Utvikle, implementere og følge opp sportsplanen og andre retningslinjer for sportslig aktivitet
- Differensiering (som også bl.a. inkluderer hospitering)
- Ansvar for å engasjere personer i andre sentrale og sportslige verv
- Prioriteringer (økonomi, anlegg, trenere, etc.)
- Utvikling av sportslig kompetanse i klubben
- Påmelding av lag
- Spiller-registrering
- Leder sportslig utvalg