Miljøregler – E-sport Gaming Arena

Bruk av utstyr

  • Før du får bruke gamingutstyret må du ha gjennomført et rakst introduksjonskurs.
  • Alle som bruker EG-Arena, skal behandle utstyret med respekt. Det betyr at du også skal rydde etter deg og legge utstyret pent tilbake etter bruk.
  • Tidsbruk bestemmes av de voksne/trenere/lærer og kan variere. Dette gjelder selv om du er "midgame" (er midt i spillet). Planlegg dermed tiden du skal spille sammen med de voksne slik at du slipper å bli avbrutt.
  • Bare de voksne kan laste ned innhold på pc-ene (bilder, video og spill osv.) Ønsker du noe på pc-ene; spør en voksen.
  • Vi i Njord E-sport har kontinuerlig oversikt over nettleserhistorikk, og den kan medføre utestengelse fra tilbudet å besøket nettsider med voksent eller ubehagelig innhold.
  • Spillene på pc-ene har en anbefalt aldersgrense. Avtale med foresatte bestemmer hvilke spill du har lov til å spille.

Husk at du kan holder ansvarlig for skade på utstyr eller for handlinger som skader pc-ens maskinvare, programvare eller ytelse. 

games computer online in internet cafe ,esports concept

Alle har ansvar for godt miljø på E-sport Gaming Arena!

Professional gamer greeting and support team fists hands online game in neon color blur background. Soft focus, back view.

Miljø

  • Når vi er på trening skal det benyttes treningsklær.
  • Det er ikke lov å spise eller drikke på EG-Arena (unntak: drikkeflaske med vann på bord ved inngangsdøra).
  • Energidrikke er ikke tillatt på trening.
  • Vi snakker pent til og om hverandre. All diskriminering er uakseptabel.
  • Utvis god sportsånd og fair play.
  • Hold banning for deg selv. Ingen liker å være på lag med noen som «rager» og er sint.

Brudd på reglementet kan føre til utestengelse i en periode.

Et sunt og variert kosthold påvirker prestasjonen til e-sportsutøvere, ikke bare helsen.

Det foreligger lite forskning på hvilke kostfaktorer som direkte påvirker prestasjon i e-sport. Vi Njord E-sport følger anbefalninger fra E-sport Alliansen. Som e-sportutøver er det viktig at man oppretteholder et stabilt blodsukker før og under spillingen slik at den kognitive prestasjonen og humøret er på topp hele tiden. Gode rutiner i kostholdet som bidrar til at du som utøver har et mer stabilt blodsukker kan være å spise et måltid hver tredje time til fjerde time, unngå store mengder sukker i måltidene og spise mat som inneholder fiber, for eksempel grove kornprodukter.

vann gutt

Visse faktorer kan også påvirke søvnen. Et eksempel på dette er koffein. Koffein finnes i de fleste energidrikker på markedet, og kan dermed påvirke søvnen hvis dette inntas i timene før legging. En boks (0,5 liter) med energidrikk kan inneholde samme mengde koffein som to til tre kopper kaffe. Vi i Njord E-sport har en streng policy på energidrikk på våre arrangement.

Fakta om koffein:

  • Daglig inntak hos barn og unge over 3mg koffein per kilo kroppsvekt per dag kan ha negative helseeffekter.
  • Finnes blant annet i energidrikk, kaffe, te, sjoklade og brus.
  • Bivirkninger av koffeininntak er blant annet økt hjertefrekvens, søvnproblemer, økt uro, angst og adferdsforstyrrelser og mage- og tarmproblemer.

I tillegg til et høyr inntak av koffein per gram vare, inneholder energidrikk mange andre ingredienser, blant annet vitaminer og mineraler. Vær klar over at et veldig høyt inntak av visse vitaminer og mineraler kan ha negative helseeffekter. Et normalt sunt og variert kosthold dekker anbefalingene for vitaminer og mineraler hos friske personer.